tirsdag 28. august 2012

På kino - hvilken film husker du best?

Jeg sliter IKKE benkene i den lokale kinosalen, men søndag fikk jeg jammen med mannen
for å se på Kon-Tiki-filmen, og angrer absolutt ikke på det.
Filmen har fått veldg god kritikk, og
ingen annen norsk film har hatt så mange kinobesøk på premierehelgen.
Jeg synes alle filmer er litt langdryge, jeg, men anbefaler absolutt denne : )

 
Jeg ser generelt lite film, kanskje jeg har gått glipp av mange store opplevelser?
Noen av filmene jeg har sett har gjort sterkere inntrykk enn andre - av ulike grunner.
Ben Hur med Charlton Heston da jeg var i tenårene, og den gjorde veldig
inntrykk på meg - kanskje fordi det var en av de første filmene jeg så.

 
Thrilleren Wait Until Dark med Audrey Hepburn så jeg i Oslo på slutten av 60-tallet.
Det jeg husker best ved denne filmen var at kusina mi satt ved siden av meg
og skrek: "Jeg dør, jeg dør!" da det var som mest skummelt.
Ganske så flaut, syntes jeg da : )
Da filmen gikk på TV for noen få år siden ville jeg se om den var like skummel
som jeg husket den. Den var jo ikke skummel i det hele tatt!
Noe annet å se en film hjemme i sin egen lune stue enn på et stort filmlerret,
og så er man vel blitt vant til litt mer dramatiske filmeffekter med årene.

Apropos hjemme i sin egen lune stue - min yngre søster og jeg var begge
alene hjemme en kveld for mange år siden, og fant ut at vi kunne
treffes og kose oss med en leid video.
Vi endte opp med The Silence of the Lamb - snakk om kos : )


Da filmen var slutt var søsteren så redd at jeg måtte følge henne hjem i mørket,
jeg var LITT mindre skjelven etter uhyggen enn hun var.
Vi avtalte at jeg skulle ringe henne straks jeg kom innomhus
så hun var sikker på at ingen hadde overfalt meg på de 500 metrene
hjemturen besto av : )

Høyest frekvens på kinobesøk hadde jeg en uke i 2001
da vi besøkte eldste datteren som studerte i Ungarn.
På seks dager fikk vi med oss tre filmer som alle var helt nye og severdige:
A Beautiful Mind, The Others og From Hell (om Jack the Ripper).

Har du noen filmopplevelser som har satt spor - på ene eller andre måten? 


6 kommentarer:

  1. Kjempefin blogg du har :)
    Gleder meg til å se Kon Tiki filmen :)
    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
  2. For meg er Hjortejegeren ein stor film som gjorde sterkt inntrykk då eg sneik meg inn på 18-årsfilm og såg den første, men ikkje siste, gongen.

    SvarSlett
  3. Jeg har flere filmopplevelser som har satt seg fast, og jeg må nok nevne Hjortejegeren jeg også. Den så jeg i London, og husker ennå lyden av helikopteret som markerte overgangen fra den glade bryllupsfeiringen til helvetet i Vietnam. Ellers så gjorde Ni liv sterkt inntrykk, storfilmene om Mozart og Ghandi, og sikkert mange fler som jeg ikke husker i farten. Kon Tiki har jeg forøvrig ikke sett...

    SvarSlett
  4. Solveig og Gro - disse filmene skal jeg huske om jeg noen gang skulle komme i videomodus!

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke rukket å se Kontiki-filmen enda, - i likhet med deg er jeg ikke den ivrigste kinogjengeren, men jeg må nok få med meg denne. :-)

    Den beste filmen jeg noensinne har sett er "The green mile" der Michael Clarke Duncan spiller hovedrollen. Han døde for et par dager siden, bare 54 år gammel.
    En lang og dyp film som anbefales på det varmeste.

    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  6. Noterer meg denne også, Askepott!
    Svipper inn til deg og ønsker god helg : )

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...