lørdag 7. september 2013

En himmelsk fristelse . . .

Jeg fant et gammelt ukeblad med tilhørende hefte:
"Wenches beste sjokoladekaker - 12 himmelske fristelser"
Wenche Andersen fra TV2 skriver følgende om kaken jeg har tatt bilde av her,
og som jeg har bakt et par ganger:
"Dette er min yndlingskake.
Jeg har bakt den i alle år, og den imponerer bestandig.
Fint at den kan fryses, da har du alltid en kake klar."
 
 
SJOKOLADEFONDANT

6 egg
175 g sukker
180 g smør
200 g mørk sjokolade 70% kakao
100 g hvetemel
 
Smør små. runde engangs-aluminiumsformer
eller muffinsformer godt med smør og "mel" dem.

Visp sammen egg og sukker til en luftig eggedosis.

Smelt smør over vannbad, tilsett finhakket sjokolade, og la
sjokoladen smelte i smøret før du rører om.

Tilsett smør- og sjokoladeblandingen i eggedosisen
under omrøring. Vend inn hvetemel.

Fyll de smurte formene 3/4 fulle, og sett i fryseboks
minst to timer eller natten over.

Stekes i ovnen, helst varmluft, på 200 grader
i ca. 7 minutter - et par minutter til hvis kakene er gjennomfrosne.
Pass på steketiden, kakene skal være flytende inni!

Ta kakene ut av formen, sett den på desserttallerkener, lag et snitt
i hver kake, slik at sjokoladen renner ut.
Server gjerne frisk frukt eller en bærsaus
ved siden av.
 
Nyt!
 

Ny rosebukett pryder stuebordet til helgen.
Men dette er et utvalg av de fineste rosene fra forrige helg.
Stilkene er kuttet nesten helt av,
og blomstene er garantert et fint liv enda noen dager
der de flyter rundt i en lav skål.

Fortsatt god helg til deg som titter innom!


9 kommentarer:

  1. Dette så veldig godt ut. Skjokoladefondant har jeg prøvd en gang,og det var godt. Fordi vi fortjener det,eller hva?
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Fordi vi fortjener det, ja : )
      Og fordi mannen i huset, som også fikk smake, absolutt fortjener det : )

      Klem til deg også!

      Slett
  2. Dette så utrolig godt ut :-)

    SvarSlett
  3. Måste man smörja muffinsformarna??

    SvarSlett
  4. Måste man smörja muffinsformarna??

    SvarSlett
    Svar
    1. Det står i oppskriften at de skal smøres, så jeg har gjort det. Tror det er lurt, for de går nok lett i stykker hvis de sitter litt fast, i og med at de er så myke inni. Jeg har brukt papirformer, men jeg har silikonformer som jeg skal prøve neste gang, de skal være smørefrie.

      Slett
  5. Hei på deg :) Da fant jeg helgens oppskrift her hos deg. Den skal jeg prøve i morgen. Ser bare helt nydelig ut, så dette kommer nok til å smake godt for mine her i huset også :)

    Kjekt å se og lese i bloggen din, så da la jeg meg til følger også. God helg som snart er her. Varme hilsen fra Ann-Christin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du har funnet veien hit :-) Lykke til med bakingen i morgen, alltid godt og trivelig med litt hjemmebakt til helgen.
      Nå skal jeg titte inn hos deg.
      God helg til deg også!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...